domingo, 31 de mayo de 2015



LA CONTAMINACIÓ VEHICULAR



Una de les principals causes de la contaminació atmosfèrica és la causada pels vehicles i l'emissió de gasos nocius a la capa d'ozó a partir d'aquests. Altra de les causes que va annexada és la contaminació produïda durant el procés de confecció dels diferents vehicles com: automòbils, camions o autobusos.

L'índex de contaminació és més elevat en ciutats desenvolupades com: Tokio, Shanghai, Nova Delhi o la Ciutat de Mèxic. En aquestes àrees metropolitanes és més comuna la contaminació a causa de la necessitat cada vegada més accentuada de desplaçar-se per la ciutat. A la vegada, la causa d'aquesta necessitat és el treball, els estudis, l'oci, el transport de matèries primeres o materials de construcció.

Tant quan ens referim a la contaminació produïda pels gasos com quan parlem de les fases de construcció d'un automòbil, el nivell de degradació del medi ambient a partir d'això és alt. És a dir, que no només contaminem a partir de la conducció d'un cotxe si no que ja s'ha contaminat anteriorment degut a diversos elements i materials utilitzats en la seva construcció. En primer lloc, lapintura utilitzada per als cotxes porta dissolvents tòxics contaminants molt nocius i difícils de degradar-se. Per altra banda els cotxes contenen plàstics dins i aquests són d'un sol ús. Pel que fa a la reutilització, aquests materials no són reutilitzables i també presenten una alta dificultat a l'hora de degradar-se.

El lubricant que s'utilitza pels motors dels cotxes i per a la maquinària industrial també és un element bastant contaminant pel seu alt contingut en metalls i el fet que no és biodegradable.
Els gasos més contaminants són el diòxid de Carboni (CO 2 ), monòxid de carboni (CO), Òxids de nitrogen (NOx) i compostos de plom.
A causa d'un alt grau d'industrialització i creixement econòmic, els transports que cada vegada es fabriquen en més quantitat, són causants del 70% de la contaminació porduïda pel tràfic del món.

Tipus de contaminació que generen:

Els automòbils són la font de contaminació atmosfèrica més representativa que hi ha, ja sigui pels gasos que emanen tant com per el procés que passa un cotxe abans de l'arribada al mercat. Els gasos, és a dir, les emissions dels vehicles contenen una sèrie de gasos molt nocius per a la capa d'ozó, gasos que ja han sigut anomenats anteriorment. A part de la quantitat de gasos que s'expulsen també és important la quantitat en la que s'expandeixen. Cal remarcar que les zones urbanes són les que més pateixen de contaminació per part dels gasos produïts pels motors dels vehicles.

Aquest tipus de contaminació, la vehicular, mostra que en zones més poblades i urbanes, l'índex de víctimes de malalties respiratòries és més elevats que pel contrari, a les zones rurals i menys poblades.

* Què és el smog fotoquímic i quins tipus hi ha?

És un tipus de contaminació de l'aire que consta de dos tipus:
  • Smog gris o pluja àcida: En el passat i inclús en la actualitat, sorgeix en zones industrialitzades degut a la contaminació per àcids de sobre que provenen de la combustió del carbó, i a la vegada aquest reacciona amb el vapor d'aigua de l'atmosfera. Això provoca una boira amb components contaminants i perillosos per a la salut de les persones, la conservació de plantes i animals i inclús per a les infraestructures.
Imatge il·lustrativa del procés de formació de la pluja àcida:


  • Smog sulfurós o humit: Originat per la concentració de SO2 en els indrets industrialitzats i també origina boira que produeix problemes respiratoris.
Imatge de Smog humit:



L'origen d'aquest gas tan perillós es remunta a l'any 1943 a Amèrica del nord, on la combinació de òxids de nitrogen i compostos químics que s'escapaven dels cotxes tenien una reacció juntament amb els rajos solars i formaven ozó i nitrat de peroxiàcid (PAN). El Smog fotoquímic té un alt grau de perillositat i redueix la visibilitat, provoca irritacions als ulls i un dany sever a l'aparell respiratori.

* Quines molèsties genera la contaminació vehicular als ciutadans?

Com hem dit abans, la contaminació deriva en malalties respiratòries i oculars. Però no es això l'únic problema, si no que trobem també el factor de la contaminació acústica també produïda pels vehicles. Ja sigui pels motors, pel fum quan passem per un lloc proper del tub de escapament d'un cotxe com per la botzina d'aquest. Es diu que el 80% de les molèsties sonores produïdes a les grans ciutats provenen dels automòbils, és per això que la insistència d'afegir més transport públic, és constant. Per altra banda també es generen molèsties pels cotxes mal aparcats i les faltes de tràfic constants que es donen per falta de responsabilitat i poca imposició de normes de tràfic.

* Com ordenaríeu el transport públic de Vilafranca perquè fos més utilitzat? Trobeu altres alternatives de mobilitat per als Vilafranquins.

Per tal de fer un ús més sostenible del transport s'hauria d'augmentar l'ús del transport públic. En el cas de Vilafranca, un poble que està creixent ràpidament i es troba en un estat considerable d'expansió, l'arribada de la implantació de transport privat com a principal medi de mobilitat es torna més probable. És per això que en el següent apartat proposem alternatives per tal de donar una imatge més sostenible i favorable al transport públic per tal d'abolir l'amenaça d'un poble ple de vehicles contaminants cada vegada més notable.

  • Conscienciar els ciutadans que el transport públic és una bona alternativa pel fet que no només suposa un estalvi econòmic si no que és solidari i ajuda el medi ambient, el que cada presenta més riscos i suposa una problemàtica cada vegada més present dins la societat.
  • Donar servei d'autobús gratis de prova durant un dia o dos i donar breus conferències sobre el transport públic i els seus avantatges.
  • Col·locar cartells o espais verds en els que es parli sobre els pros i els contres tant del transport públic com el privat, ja que el transport públic també consta d'una sèrie d'inconvenients. No obstant, a partir d'aquí, donar al ciutadà les pautes necessàries per prendre la decisió de utilitzar el cotxe o estalviar i contribuir en la millora del medi ambient agafant l'autobús.
  • Al igual que a la ciutat de Barcelona, seria ideal l'establiment d'un servei de bicicletes ja sigui pagant cada dia o amb una tarifa.
I per últim, cal dir que està molt present el tema de la ètica dels ciutadans i la consciència col·lectiva. No ens hem de basar en les estadístiques i treure conclusions precipitades sobre el fi del planeta. Viure en un món menys contaminat, sostenible, que alterna el progrés amb la naturalesa, és a les nostres mans.










No hay comentarios:

Publicar un comentario