miércoles, 13 de mayo de 2015

1- Expliqueu a què ens referim quan diem que l'aigua està contaminada.

L'aigua es considera com a contaminada quan no compleix els requisits necessaris per a ser utilitzada, ja sigui per a ús quotidià o per beure.

2- Enumereu les causes de contaminació de les aigües i del llistat enumerat expliqueu un d'ells , citeu tot allò que fa que aquesta causa triada pugui contaminar les aigües.
  • Substàncies químiques inorgàniques: àcids, sals i metalls que poden perjudicar els éssers vius que habiten a les aigües.
  • Composts orgànics: Petroli, plàstics, dissolvents i detergents que romanen a l'aigua i son difícils de desintegrar-se degut a la seva estructura molecular.
  • Sediments, partícules del terra que arriben a les aigües. Aquests sediments obstrueixen el pas a canals i dificulta la vida de diferents organismes que hi habiten.
  • Desfets orgànics: Aquests són produïts pels éssers humans. Degut a l'acumulació de bactèries, s'esgota l'oxigen, cosa que perjudica molts peixos i éssers vius.
  • Microorganismes patògens: Virus, protozous i bacteris que transmeten malalties com el tifus o la gastroenteritis.
  • Contaminació tèrmica: D'algunes centrals s'expulsa aigua calenta que altera la temperatura de rius fent descendir els nivells d'oxigen per a la vida d'organismes i peixos.
TREBALL SOBRE LA RIERA DE PONTONS

Estudiem l'entorn del riu per saber quina qualitat ecològica té el riu. Contesta a les preguntes següents per poder analitzar la influència del bosc de ribera sobre el bon estat del riu.

Coordenades GPS: 41.39406º E 1.55795


1. Quina és la vora dreta del riu?

La vora dreta és la part ons en vam situar per fer el treball, la deducció és fa a partir de la corrent del riu, és a dir, cap a on es dirigeix l'aigua, així podem saber si ens trobem en la part dreta o l'esquerra.

2. El fet de tenir un bosc de ribera o no tenir-lo. Com influeix en la temperatura de l'aigua del riu? 

Tenir un bosc de ribera és molt beneficiós pels rius ja que els arbres, portadors d'oxigen, són els que proporcionen oxigen a l'aigua i permeten la vida de diferents organismes. També afavoreix el fet de tenir arbres amb molta fullaraca, ja que donen ombra, així com tenir la forma d'una vall, evitant així inundacions.

3. El bosc de ribera és diferent del bosc típic de la zona que és l'alzinar o una pineda. Quines característiques té el bosc de ribera? Expliqueu 5 característiques.
  • El bosc de ribera té arbres de fulla perenne i abundant, proporcionant així ombra en tot el recinte del riu.
  • El seu format de vall evita inundacions si hi ha una pujada de nivell de l'aigua.
  • Degut a l'explotació de boscos practicada per l'home es difícil trobar trossos de bosc amb vegetació potencial, és per això molt freqüent la troballa d'arbres plantats per homes.
  • Les necessitats d'aigua al bosc de ribera no es cobreixen per la pluja, si no que se sosté amb d'humitat del terra.
  • La velocitat de recuperació després d'un incendi forestal es major comparada amb altres tipus de bosc.
4. Feu una gràfica on es vegi el canvi de cabal del riu en les 3 estacions que hem pres mesures.




5. Raona les causes del canvi de cabal fent referències al clima mediterrani.

Una de les causes del canvi en el cabal d'un riu és la pluviositat, fenomen amb el qual el riu manifesta una elevació en el nivell de l'aigua, també s'anomena crescuda.

ESTUDI FISICO-QUÍMIC DE L’AIGUA

1. Expliqueu una causa perquè els nitrats siguin alts en l'aigua del riu.

Els nitrats són alts ja que rocedeixen de la dissolució dels terrenys travessats per l'aigua, és a dir, contaminants a causa d'activitats humanes provenen de contaminació orgànica o de la contaminació per adobs químics.

2. Feu una gràfica de les 3 mesures de la temperatura de l'aigua.



3.Quines poden ser les causes del canvi de temperatura de l'aigua? Raona les respostes
  • Els canvis en l'efecte hivernacle ja que afecten la quantitat de calor retinguda per l'atmosfera terrestre.
  • Les variacions en l'energia del sol que arriba a la Terra.
  • Els canvis en la reflectivitat de l'atmosfera i la superfície terrestre ja que la llum solar que arriba a la Terra es absorbida per l'atmosfera i el sol.
4. Perquè és important que la temperatura de l'aigua sigui fresca?

Perquè la temperatura de l'aigua afecta als seus processos físics i químics per a les espècies que viuen en ell, és a dir, no ha d'estar molt calenta per a que puguin tenir estabilitat de vida.

5. Feu una gràfica de les 3 mesures de la concentració d'oxigen.




ESTUDI DELS MACROINVERTEBRATS DEL RIU

Potser el que dóna més informació de la qualitat ecològica del riu sigui l'estudi dels macroinvetebrats que viuen al riu.

1. Feu una llista amb el dibuix dels macroinvertebrats trobats i explica de que s'alimenten i quin tipus d'animal és (larva, adult ....)

Tupúlids: Són uns animals dípters. La seva alimentació es molt variada, poden ser vegetarians o carnívors.



Tricòpters: són animals que es semblen a les papallones nocturnes. Mengen plantes.



Plecòpters: Les nimfes són animals pocs comuns, es troben a aigües ràpides i fredes. Mengen matèria vegetal fresca, però poden ser carnívores.



Planàries: Són animals que pertanyen a l'espècie filo platelmintos i s'alimenten de crustacis, cucs i insectes. Són carnívores i heteròtrofs- Aquest últim significa que és incapaç confeccionar la seva pròpia matèria orgànica a partir de substàncies inorgàniques, diem així que es nodreix de substàncies que elaboren altres organismes.


Crustacis: Pertanyen als artròpodes que inclouen altre tipus d'animals, consten amb unes 40.000 espècies diferents. S'alimenten de plantes i petits animals i alguns d'ells s'alimenten de fusta i fulls.



Mol·luscs: Són animals invertebrats de les quals es coneixen unes 93.000 espècies aproximadament. Alguns mol·luscs herbívors i d'altres són carnívors perquè s'alimenten de peixos.


Heteròpters: Aquests pertanyen a la classe dels insectes i s'alimenten de plantes.



Sangonera: Pertany a la classe dels anèl·lids i existeixen tres tipus: les sangoneres d'aigua dolça, les terrestres i les marines. S'alimenten a partir de xuclar la sang a petits invertebrats.




Efemeròpters: És del tipus insecte i pertany al regne d'animalia. Són herbívors i s'alimenten d'algues i restes vegetals.



Larva de libèl·lula: Són de la classe hexàpoda i al igual que els efemeròpters, pertanyen al regne d'animalia. S'alimenten de larves i mosquits.



Cuc: Pertany a l'espècie dels anèl·lids i s'alimenta de matèria orgànica.



2. Perquè alguns d'aquests invertebrats són indicadors biològics? Expliqueu-lo

Perquè segons quin tipus de invertebrat visqui al riu, podem saber com de contaminada o no contaminada està l'aigua. També tenim que tenir en compte l'alimentació que tenen, ja que es essencial per la seva supervivència.

3. Quins són els macroinvertebrats indicadors biològics que vau trobar?

Els tricòpters y la nimfa.

4. Quina és la qualitat ecològica del riu segons els macroinvertebrats? Per què?

La qualitat ecològica es bona, però tenim que anar amb molt de cura perquè, avui en dia l'aigua sol estar neta, tot i així no es pot assegurar que continuï sent bona dintre d'uns anys. Es bona perquè els macroinvertebrats que hem esmentat abans ens han mostrat que poden viure sense problemes, això implica que el seu entorn (l'aigua) és adequada.

5. Expliqueu que veu de fer per recollir els macroinvertebrats del riu. 

Les professores ens van fer servir uns estris especials el salabre i el colador per recollir aquest macroinvertebrats, (tot i així, alguns companys ho feien amb la mà) tot el que recollíem el teníem que posar a la safata. Desprès, si volíem agafar pedres per veure si hi havia cap macroinvertebrat amagat, hauríem que tindre molt de cura al tornar-ho al seu lloc.




4 comentarios:

  1. Este comentario ha sido eliminado por el autor.

    ResponderEliminar
  2. Hem trobat tota la informació que està penjada molt adequada. No ens centrarem en les activitats que no han pogut ser realitzades(les gràfiques) però hem de dir que, per exemple, en les causes hem trobat interessant el punt de compostos orgànics ja que hem buscat a a partir de la vostra activitat i hem descobert que Greenpeace va fer un estudi sobre com els tints i/o els detergents es llençaven al riu contaminant-lo. També l'activitat pensem que podria haver sigut una mica més complexa ja que hi ha més causes de la contaminació de l'aigua. El que ens ha faltat ha sigut les fotografies dels macroinvertebrats, la pròxima vegada ja sabeu! Però força bé.

    ResponderEliminar
  3. La informació que s'ha penjat la trobem força correcte, ens agrada que ho feu tot força esquemàtic, no son explicacions massa llargues pero en alguns casos creiem que heurieu de posar més informació. Cal dir que hi han activitats que no s'han fet i s'hauria de corregir i completar. Però en general bé.

    ResponderEliminar
  4. Molt interessant i divertit, falten algunes activitats però és una bona feina. Ben fet noies i a seguir treballant fort!!! ;)

    ResponderEliminar